2009-11-14

Chokladkaka med rödbetor och spiskummin

Choklad kaka med rödbetor och spiskummin

Den här goda kakan har jag tagit från en av mina favoritböcker som heter Krydda!
Servera med vispad grädde smaksatt med äkta vaniljstång. Här har jag dekkorerat med doftpelargonia, Concolor Lace

Ingredienser – 8 portioner

3 medelstora mjukkokta rödbetor
3 dl vetemjöl
1 tsk mald spiskummin
½ msk bakpulver
1/3 tsk salt
2 ägg
1 dl muscovadosocker eller brunt socker
½ msk finrivet apelsinskal
200 g mörk choklad, t.ex. Manjari Valhrona
75 g smör

Gör så här:
-Koka rödbetorna så att de är någorlunda mjuka ( se rödbetor i innehållsförteckning ).
-Skala rödbetorna och mixa dem till ett fint mos i matberedaren. Du skall använda 1.5 dl. Blir det över kan det sparas och användas till sallad eller till biffar.

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda samman mjöl spiskummin, bakpulver och salt.
Smörj och bröa en form ca 2.5 liter.
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda ner apelsinskal.
Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret i en kastrull.
Vänd försiktigt samman äggblandning, rödbetsmos och smält choklad.
Sikta ned mjölblandningen och vänd samman.
Häll smeten i den smorda formen
Grädda i 30 minuter tills kakan är fast men fortfarande saftig.

Jag har hört att svenskarna är storätare på godis i förhållande till resten av världen. Hoppa över det och undvik all läsk. Njut istället då och då av en god kaka till kaffestunden. Här i fin kombination med mörk choklad och rödbetor.

1 kommentar:

Energia sa...

Wow! Vilket konstverk! Misstänker att detta är en kaka i min smak!