2009-05-04

Focaccia - bröd i långpanna.

Focaccia bröd i långpanna

Tillbehör
Bakplåtspapper till långpannan
Olivolja till plåten
Grovsalt
Timjan

Grunddeg
50 gram jäst
6 dl lättmjölk
1,5 tsk salt
½ dl olivolja
4 dl durumvete
9-10 dl vetemjöl

Gör så här:
-Finfördela färsk jäst i en stor bunke ( skål ) Obs. Om torrjäst se beskrivning för torrjäst
-Ljumma mjölken till 37 grader = fingervarmt och häll mjölken över jästen och rör tills den löst sig
-Tillsätt salt, olja, durumvete och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig men ganska lös deg. Jäs under duk i 40 minuter
-Förbered bakplåtspapper i en långpanna och olja papperet och kanterna väl
-Häll i degen och platta ut den med oljad hand så att hela braspannan täcks. Jäs under duk i ca 35 minuter

-Sätt ugnen på 200 grader
-Tryck ner fingertopparna i den jästa degen på flera ställen. Ringla och pensla över olivolja. Strö över salt och timjan
-Grädda på andra falsen nerifrån i 20-25 minuter
Ett tips - sätt ugnen strax över 225 grader eftersom temperaturen gärna sjunker just när braspannan skall sättas in. Men sänk därefter genast till 225 grader.

2 kommentarer:

Energia sa...

Åh äntligen din utsökta fisksoppa med det läckra brödet... mmm detta ska jag göra! Idag ska jag baka en till sats av ditt tidigare bröd recept, eller bullarna. Funderade på en sak till, ibland är det gott med kex, men ofta finns det bara kex gjort av vitt mjöl, vatten och luft i princip eller så är dem som är av vete med massor av socker. Jag kan tycka om att ha lite brieost på ett kex, har du något tips där? Är kex svårt att göra själv? Bara lite funderingar!

Sophunny sa...

mmmm, focaccia är nog mitt favorit bröd:) såå gott! det ska jag laga när jag kommer hem!