2009-04-07

Långsamt ungstekta grönsaker och rotfrukter med olja, salt och örtkryddor


Långsamt ugnstekta grönsaker
Jag kallar detta medelhavsmat - läckert och tilltalande.
Ingredienser:
Aubergine
Olja
Vitlök
Färska örter ( t.ex. timjan, mynta, körvel )

Gör så här:
Skiva aubergine på längden i så tunna skivor det går
Blanda olja,  pressad vitlök, salt och örtkrydda och häll i braspannan.Täck med tunna aubergine skivor och pensla därefter med resten av oljan-kryddblandningen.
Om tid finns kan detta stå i ugnen på 100 grader i 5- 6 timmar. Justera gradantal efter tid. Ju längre tid i ugnen desto lägre värme och tvärtom. Späd med vatten om det behövs under tiden så att det inte bränns fast. Var beredd på att grönsaken eller rotfrukten krymper.

Ugnstekta grönsaker är gott att äta till kött eller fisk samt att blanda i sallader. Frys in.
Aubergine kan ersättas med t.ex. squash (zucchini ), tomater eller paprika.

AJVAR – en ilsket röd grönsakspuré

Passa på att ugnsteka/grilla aubergine och paprika tillsammans. Mixa grönsakerna och tillsätt pressad vitlök, olja och vinäger. Passar till grillat kött, på pizza och som dip med varma bröd. Frys in i lagom portioner.

4 kommentarer:

Sophunny sa...

Jag hade faktiskt tänkt och göra just detta i dagarna och idén har jag fått från dig då vi ätit det hos dig innan! Det är supergott:)

Lina sa...

Hej RoseMarie!
Det är en fantastisk blogg du har och jag ska prova de goa grönsakerna i ugnen snart! När jag lagar mat själv så tänker jag på hur du skulle ha gjort och tänk, då blir maten alltid så mycket godare ;0)
Kramar och ses snart// Lina

leni sa...

Har precis "slangt" in olika gronsaker i ugnen som jag stekar sakta och lange tack vare dina ideer.Min favorit ar att steka rodlok med.
Leni

Vardagsdemokrati sa...

Det riktigt vattnas i munnen av alla goda recept. Ska göra ugnsbakade grönsaker snarast.
Inspirerande med inlagda foton.
Bravo